Inwestowanie w wartość



Książki o inwestowaniu w wartość

Po polsku


Robert G. Hagstrom - Na sposób Warrena Buffetta
Robert G. Hagstrom – Na sposób Warrena Buffetta to książka dotycząca stylu inwestowania Warrena Buffetta. Autor stara się w niej skodyfikować sposób w jaki Warren Buffett podejmuje swoje decyzje inwestycyjne. W ten sposób powstała lista dwunastu kryteriów jakimi rzekomo posługuje się Buffett, dokonując wyboru aktywów do zakupu. Te kryteria są następnie użyte przy przedstawianiu rzeczysitych inwestycji bohatera książki. W ten sposób czytelnik może wyrobić sobie lepsze zrozumienie procesu jakim posługuje się Buffett. Poza tym książka zawiera krótką biografię Warrena Buffetta, która uzupełnia temat główny tj. jego filozofię inwestycjną.

Peter Lynch - Pokonać giełdę
Peter Lynch – Pokonać giełdę to w większości zapiski prowadzone przez Petera Lyncha, kiedy prowadził on fundusz Magellan, w którym osiągnął średnią zwrotu na poziomie 28% w ciągu 14 lat. W książce przedstawia on proces myślowy jaki stał za jego decyzjami inwestycyjnymi. Jako, że Lynch był wszechstronnym inwestorem w wartość, analizy dotyczą spółek z różnorakich sektorów i dotyczą różnych przypadków - spółek wzrostowych, spółek z problemami, spółek z wartością księgową ponad ich kapitalizację i innych. Minusem książki jest, że dotyczy ona giełdy amerykańskiej i część tematów w niej opisywanych nie ma przełożenia na polskie warunki. Mimo to można się z tej książki wiele dowiedzieć i poznać przy tym sposób myślenia o inwestowaniu jednego z najlepszych inwestorów w dziejach.

Peter Thiel - Zero to one
Peter Thiel – Zero to one to obszerne notatki z wykładów, które autor wygłosił na uniwersytecie Columbia. Autor w przystępny i zwięzły sposób przedstawia podstawowe zasady inwestowania w wartość, skupiając się na inwestowaniu w startupy. Treść nie ogranicza się wyłącznie do tematów bezpośrednio związanych z inwestowaniem i biznesem. Thiel przedstawia również kilka ciekawych koncepcji i opinii z dziedziny socjologii i filozofii. Książka mimo niewielkiej treści, jest bardzo treściwa i zawiera wiele ciekawych i istotnych koncepcji.

Wycena biznesu w praktyce
Marek Panfil – Wycena biznesu w praktyce to wstęp do dziedziny wyceny biznesów. Jej autor skupił się w niej na aspektach praktycznych, stąd książka zawiera dużo przykładów i rozważań praktycznych. Jest to jej mocna strona, ze względu na to, że same metody wyceny są relatywnie łatwe w zrozumieniu i użyciu, a prawdziwym wyzwaniem jest wiarygodne zastosowanie go w praktyce m.in. poprzez ustalenie warunków początkowych oraz prognozowanie. Odzwierciedla to struktura książki, gdzie na początku, w zwięzły sposób przedstawiane są metody teoretyczne, a resztę książki stanowią praktyczne przykłady ich użycia.

Zrozumieć sprawozdanie finansowe
Gertruda Świderska – Zrozumieć sprawozdanie finansowe to zwięzłe wprowadzenie w analizę sprawozdań finansowych. Jako, że sprawozdania finansowe są głównym źródłem informacji na temat spółek, umiejętność ich czytania jest kluczowa dla inwestowania w wartość, stąd książka z dziedziny księgowości na tej liście. Książka nie wymaga wcześniejszej wiedzy na temat księgowości, nie jest przepełniona trudną terminologią i akademickimi rozważaniami. Autorka postarała się aby przedstawić temat w możliwie zwięzły i przystępny sposób, co czyni tą książkę dobrym wyborem dla inwestorów.

Po angielsku


Bruce Greenwald – Value investing
Bruce Greenwald – Value Investing to teoretyczny podręcznik inwestowania w wartość. Greenwald jest profesorem specjalizującym się w inwestowaniu w wartość, będącym światowym autorytetem w tej dziedzienie. Książka zawiera teoretyczne analizy dotyczące wszelkich aspektów tej dziedziny - podstaw teoretycznych, procesu, wyceny i innych.

Bruce Greenwald – Competition Demystified
Bruce Greenwald – Competition Demystified to książka podejmująca temat konkurencji na rynkach. Napisana została dla inwestorów wartościowych. Nie zawiera nadmiaru terminologii i akademickich rozważań, co czyni ją przystępną pozycją dla przeciętnego inwestora. Autor stara się w niej uprościć model pięciu sił Michaela Portera i sprowadzić ją do jednej, kluczowej siły - barier wejścia na rynek. Książka zawiera wiele przykładów z rzeczywistych rynków, co ułatwia użycie jej treści w praktyce.